#1 Nie bądź koparką, bądź pędzelkiem

Felietony, Inspiracje, Materiały dla MG, Poradniki / OPUBLIKOWANE W

Mistrzyni, Mistrzu Gry! Nie bądź szarżującą koparką, bądź delikatnym pędzelkiem!

Myślę, że kiedy gracze przynoszą swoje rozbudowane historie postaci jest tylko jedna rzecz gorsza od zignorowania ich – potraktowanie z brutalną bezmyślnością i wywrócenie całej koncepcji do góry nogami.

Kiedyś, czerpiąc z przeszłości bohaterów graczy, byłam szarżującą koparką.  Szukasz zemsty za zamordowaną siostrę? Już nie – ona jednak żyje! Ciąży na tobie odpowiedzialność, bo jesteś jedynym spadkobiercą rodu? Już nie – właśnie urodziło się drugie dziecko!

Teraz widzę, że bardzo często takie podejście potrafi popsuć graczom zabawę. Dlatego kiedy używam na sesji elementów z przeszłości czyjegoś bohatera, staram się robić to ostrożnie, jak pędzelek w dłoni archeologa odsłaniając kolejne warstwy. Patrzę uważnie na reakcję gracza i daję sobie czas na otrzymanie feedbacku, żeby czegoś przypadkowo nie popsuć. A często, o ile to możliwe, zostawiam ekspozycję takich wątków w rękach graczy.

Czy to znaczy, że motywy z historii postaci gracza są nietykalne? Absolutnie nie. To na nich tworzy się najbardziej emocjonujące historie. Ale moim zdaniem nie powinny służyć do tanich plottwistów. Trzeba zrozumieć (a jak się nie rozumie – zapytać) jaką rolę pełnią w konstrukcji postaci. Które elementy są zahaczkami dla MG, a które częścią tożsamości bohatera. Czasami wymyślamy naszej postaci rodzica, który zaginął na morzu wcale nie po to, żeby go odnaleźć, tylko żeby mieć motywację do żeglugi.

A Ty jak uważasz?

Dodaj komentarz